Az írás a VOX Mozimagazin 2006. májusi illetve júniusi számában olvasható teljes terjedelemben.
Már szóltunk arról, hogy a montázs és a vágás rokonfogalmak. Érdemes megállnunk itt egy-két gondolat erejéig és megemlíteni Szergej Eizenstein nevét, amihez a korai montázselméleti munkák nagy része fűződik. Ő világított rá a montázs gondolatkifejező, értelemadó szerepére, és tudatos felhasználására. Érdeklődésének középpontjában az állt, hogy milyen lehetőséget kínál a vágás, mint vizuális asszociáció, vagyis ha az előző képhez egy másikat hozzárendelünk, az milyen feszültséget teremt, milyen gondolatot fejt ki, amit az egyes képek nem tartalmaznak.
A vágás, vagy montírozás tulajdonképpen teret ad képzeletünk, és asszociációs érzékünk vándorlásának. Az idők során a különböző típusú vágások elnevezésével megkönnyítették (bár mivel a különböző elméletalkotók különböző neveket adtak a hasonló technikáknak, inkább megnehezítették…) azoknak a dolgát, akik inkább a filmkészítés fogalmaiért, elméleti hátteréért lelkesednek.
Röviden tekintsünk is át pár fontosabb montázstípust:
Párhuzamos vágás: Egy időben két különböző helyszínen zajló két történés képeit felváltva látjuk.
Ritmikus montázs: Ebben az esetben a hosszúságot a képek tartalma diktálja. Horrorfilmekben gyakran a feszültségkeltés eszközeként alkalmazzák. Használatával a képek és a hang együttesen érik el a kívánt hatást. (Érdemes kipróbálnod, hogy milyen kedvenc Péntek 13 epizódod legizgalmasabb jelenete hanggal és anélkül....)
Intellektuális montázs: A néző asszociációs képességére próbál hatni, az összevágott képeken túl is utal valamely képen nem ábrázolható fogalomra.
Belső montázs: Ha a kamera lassan pásztázik előre vagy hátra, folyamatnak érzékeljük, egy jeleneten belül.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.